Tuesday 26 May 2009


palestin??
israel??
dahulu,
aku langsung tidak mengenali mereka..
tidak mengetahui tentang mereka..
tidak menjejaki perkembangan mereka..
jua tidak pernah peduli akan mereka..
tidak pernah terlintas diri untuk menjejaki perjuangan mereka.
malah tidak pernah aku cuba untuk mengetahui mereka.

dhaif..
hina..
begitu hina diri ini,
begitu jahil hati ini..
lantaran mengejar keasyikan madu dunia,
hingga sengaja membiarkan diri terus hanyut dan lupa
sengaja lupa akan amanahku
amanah ke atas saudara musliminku..
betapa hitamnya hati.
betapa kosongnya iman diri.

setapak menyusur hidup,
Kau tidak pernah melupakanku..
walau diriku terusan hanyut
hanyut di dalam cinta dunia..
Kau tidak pernah melupakanku..
malah, kau kurniakan aku
rahmat serta kasihMu
lalu
membawa aku ke bumi ini..
bumi yg byk mengajar aku ttgMu
bumi yg mengenalkan & mengingatkan aku
akan amanah2ku terhadap mereka..

Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik RA:

Tidak sempurna iman seseorang itu, sebelum dia mengasihi saudaranya atau (sebelum dia kasihkan jiran tetangganya), sebagaimana dia kasihkan dirinya sendiri “. (Hadis Sahih Muslim)

Ya ALLah,
rahmat & kasihMu begitu melimpah
Kau sedarkan aku dari lamunan duniaku..
Kau buka hatiku utk cuba mengenali saudara2ku
Kau bawa aku untuk menjejaki perjuangan mereka
Kau bimbing aku agar tidak mengabaikn mereka
Alhamdulillah

namun,
aku memang soerang manusia
seorng manusia yg sering & mudah lupa
tatkala dunia mulai dingin akan masalah saudara seislamku
hatiku pula bagaikan terus beku kembali
beku dalam mengambil peduli
nasib saudara sendiri
Ya ALLAH,
ampunilah aku..

dan atas rahmat & kasihMu jua,
Kau bawa aku kembali
kembali menyusur perjuangan saudara2ku
perjuangan yg tiada henti!
perjuangan menuju cinta Ilahi!

terima kasih wahai sahabat
sesungguhnya melalui kalian
aku disedarkan
melalui kalian aku selalu diingatkan..

wahai diri,
jgn lagi kau lupa lagi,
lupa untuk menyusuri
perjuangan dan kisah saudaramu ini
saudara2 di Palestine!!


~aku yg masih mencari~

No comments: