Sunday 12 February 2012

valentine syndrome

bismillahirrahmanirrahim

14 feb.. ramai yang arif ttg tarikh ni. tambah2 lagi bg pasangan yg sedang asyik bercinta. tak kiralah sama ada cinta yang halal mahupun cinta yg x sepatutnya. malah kadang tu budak2 tadika pun ada yg tau pasal 14 feb ni.. pasal valentine's day..

kenapa tiba2 pasal valentine's day ni? nak cerita hukum sambut valentine's day ke? atau nak serkap jarang org kemudian nak bg ceramah panjang ttg valentine ni? x.. semua tu x.. insyaALLAH x.. kalau nak cakap pasal hukum, saya bukanlah orang yg arif utk bercakap pasal hukum. tp kalau tya pendapat saya pasal valentine ni, klu dia ada menyerupai sesuatu agama lebih baik tinggalkan.

valentine. kalau cakap pasal valentine mesti semua membayangkan pasal cinta. couple. dating. bunga. fenomena warna2 merah & bunga ros, bentuk2 hati yg byk di tepi2 jalan.
mungkin ada jgk yg akan kata eeiii, aku jijik betul dgn hari valentine ni!! hari maksiat!
mungkin ada yg akan kata, wah hari ni hari istimewa aku.. hari lahirku.. atau mungkin; hari ni suami aku romantik sangat menyemai cinta! atau mungkin juga; oh, hari ni aku belanja girlfriend aku makan di restoran mahal sampai menangis dia terharu!

banyak tanggapan & peristiwa yg pasti berlaku dalam tarikh tersebut. mestilah, bumi ini ramai penduduknya. byk pula karenah, ragam dan caranya. tp yg pasti dalam hari ni semua fikiran pasti mudah tertumpu pada kata CINTA. tak kiralah cinta dlm bentuk apa sekalipun..apa yg saya nak kongsi di sini, cuma nk berkongsi sedikit rasa CINTA!

bila dikatakan cinta, hidup kita ni sebenarnya penuh dgn cinta.. dan kita juga setiap masa dicintai lebih-lebih lg umat Muhammad SAW & yg mengikut syariat ALLAH.
urm, ape yg saya nak sampaikan ni??


macam ni la, nk diringkaskan, pertamanya, CINTAILAH mereka yg sentiasa mencintai dirimu.. cintailah kedua ibu bapamu yg amat menyayangimu, adik beradikmu, rakan2 seperjuanganmu, serta insan yg halal kau cintai. mereka lebih layak kau cintai.. malah jika kau cintai mereka, dan tidak kau cari cinta yg tidak sepatutnya dgn bercouple dan sebagainya, insyaALLAH kau akan menemui CINTA dari MAHA PENCINTA!!

sesungguhnya kita hambaNYA. hamba yg banyak diberikan kurniaan & nikmatnya yg tidak terhitung byaknya.. sehinggakan andai kita merasakan setinggi2 syukur kehadratNYA sekalipun, rasa syukur yg dikurniakan kpd kita supaya bersyukur itu juga setinggi2 nikmat & kurniaan yg tidak ternilai harganya..

Cintailah DIA & cintailah Rasulullah SAW yg amat mencintai kita. sesungguhnya merekalah yg layak utk kita cintai melebihi segalanya.. andai kekasih yg belum tentu mampu menyayangi & mencintai kita sepenuh hati, setiap masa, kita sambut dgn begitu romantik sehinggakan sanggup utk menempa kemurkaan ALLAH deminya, kenapa tak kita hargai CINTA ILAHI & kekasihnya yg sangat mencintai kita setiap masa yg cinta & kasihnya tidak terhad dalam tempoh suatu masa malah cintanya berkekalan sehingga ke hari akhirat?


TAPI ANDAI...

cintamu pada manusia janganlah melebihi cintaMU pada yang MAHA PENCIPTA dan YANG MAHA PENCINTA. dan janganlah melebihi cinta kepada yg amat mengasihi & menyayangi kita sehingga ke akhir hayatnya.. tp biarlah cinta kita kepada menusia itu bertali & berantaian sehingga kita semakin mencintai DIA yang MAHA MENCINTAI.. biarlah rasa cinta itu lebih menyuburkan rasa cinta kita kepada yg MAHA PENCIPTA..

jom sama2 kita perbanyakkan doa & amalan agar hati2 kita dipenuhi dgn cinta kpdNYA & kepada yg selayaknya kita cintai..


YA ALLAH, jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yg melabuhkan cintanya padaMU, agar bertambah kekuatanku utk mencintaiMU..

Ya Muhaimin, jika aku jatuh hati, izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMU agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu..

Ya Rabbana, jika kau jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripada hatiMU..

Ya Rabbul Izzati jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yg merindui syahid di jalanMU..

Ya ALLAH jika aku menikmati cinta kekasihMU, jgnlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMU.

Ya ALLAH, jika aku jatuh hati pada kekasihMU, jangan aku bertatih dan terjatuh dlm perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMU..

Ya ALLAH, jika Kau halalkan aku merindui kekasihMU, jgn biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMU..

amin..

diri bukanlah insan yg sempurna atau sebaik2 insan yg telah berjaya meraih sepenuh cintaNYA, tp hati ini ingin berkongsi agar kita sama2 berjuang dalam pencarian cinta yang MAHA AGUNG..

wallahualam..

No comments: