Sunday 7 June 2009

"renovate" hati


Salam alaik..
Sejak kebelakangan ini, diri byk bermain dgn diri sendiri. Dilemma dengan masalah diri sendiri. Masalah yg diri cipta sendiri. Oleh itu, padan muka dengan diri sendiri! He2



Change urself! Think positive! And be positive!


Diri sedar, & diri tahu, masalah & dilemma yg diri hadapi ini bermula dengan diri sendiri. Memang dari awalnya, diri sendiri yg menimbulkan masalah ini. Kerana diri sendiri yg gagal kawal emosi sendiri & gagal atur diri sendiri pada waktu itu!



“Seek first to understand, then to be understood!”


Itu antara yg diri dapat hasil dari aktiviti BOOM PERUBATAN hari tu. Jadi, kalau diri nak sangat diri difahami rakan2, kenapa diri sendiri x cuba memahami rakan2 diri dahulu? & tambahan lagi, diri sendiri yg bergerak sendirian & menyebabkan org lain sukar memahami diri ini. Diri lebih suka bertindak sendirian & lebih suka tidak terikat dengan sesiapa. Memanglah dalam sesetengah perkara & keadaan, ianya berguna & agak bagus. Tp, bukankah berjemaah itu lebih bagus??



“1+1=(>2)”
“Sesungguhnya, umat Islam itu, berjemaah”


Nilai hidup berjemaah itu sendiri besar maknanya dalam islam sehinggakan solat berjemaah itu pahalanya 27x ganda berbanding solat sendirian.
Diri..sedarlah wahai sendiri.. berubahlah utk menjadi lebih baik. Jadikan jalan hijrah ini sebagai perjuangan hidupmu. Hijrah menuju cinta & rahmatNYA. Dan, pesanan lagi buat diri sendiri, terimalah setiap yg ada disekelilingmu seadanya. Sesungguhnya tiada makhluk ciptaanNYA yg sempurna. Hanya PenciptaMU yang MAHA SEMPURNA! Redhalah dengan setiap apa yg ditentukanNYA. Dan sesungguhnya, SETIAP YANG TERJADI PASTI ADA HIKMAHNYA!



“SETIAP YANG TERJADI PASTI ADA HIKMAHNYA!”


Dahulu hingga seawal diri menjejakkan kaki ke bumi anbia ini, itulah antara prinsip hidup diri sendiri! Kini, diri dapat rasakan, prinsip itu semakin pudar dalam pegangan prinsip diri kini. Memang, prinsip itu semakin pudar! Kembalilah wahai diri! Sedarlah! Dahulu di saat kau rasa mulai kecundang & berduka, kau selalu mengingatkan kalimah2 itu kepada dirimu sendiri serta kepada insan lain juga kau sebarkan kalimah2 itu agar menjadi motivasi penguat diri. Tapi kini, kau sendiri yg mulai melupakan kalimah2 itu, wahai diri!



“Seorang mukmin itu adalah cermin kepada saudaranya” - (Abu Dawood 41: 4900)

Diri, andai kau ingin salahkan org2 disekelilingmu andai kau terasa hati dengan mereka, ingatlah kata2  tersebut! pastinya kau akan sedari & kau ketahui bahawa apa yg kau perolehi dari sahabat2 mu adalah reflex dari apa yg kau berikan pada mereka.



“Don't Blame Others”

Oleh itu, bila kau ada terasa hati dengan mereka, berubahlah dari dirimu sendiri! Mulakanlah dengan maaf! Kerana andai kau fahami kata2 hikmah tersebut dengan mendalam, apabila ada kau terasa hati dengan rakan2mu,akan kau sedari bahawa permulaan masalah tersebut bermula dari dirimu sendiri! Bukan dari mereka semata2! Insaflah! Insaflah! Insaflah

Hari ini, sedikit post mortem utk diri sendiri . post mortem utk hati yg semakin lupa diri ini..

Peringatan utk diri yg hina!

No comments: