Sunday 23 October 2011

beza

assalamualaikum..

perjalanan pulang ke rumah dari mustasyfa miri ke cleopatra pada waktu petang dgn menaiki tram mmg agak lama.. maklumlah, jalan agak sesak sebab org ramai berpusu2 utk pulang ke rumah masing2 setelah penat bekerja.. tram juga sesak. ramai orng.. dalam keadaan sebegini, semua sedia maklum agar sentiasa berhati2 dgn pencelok saku.. pencuri yg mengambil kesempatan saat keadaan sesak..

kiri kananku dikelilingi saudari2 berbangsa arab. akulah satu2nya melayu diruangan itu. aku hanya diam. berdiri ditepi tingkap sambil memerhati keadaan di luar juga di dalam tram..

terdetik rasa kagum.. subhanallah.. walau begitu ramai manusia dimuka bumi ini, semuanya berbeza.. tiada yang sama 100% dgn org lain.. bentuk fizikal yg berbeza antara individu & individu lain.. & andai ada terjumpa pelanduk 2 serupa atau kembar sekalipun, pasti ada yg berbeza.. malah yg paling penting berbeza dari sudut pemikiran & perasaan..


u cant be like someone else & someone else cant be like u!

kerana setiap insan itu berbeza & ini dgn cara mereka yg tersendiri.. byk hikmah dalam perbezaan ini.. sbg identiti utk kenal orng,mengembangkan idea dari aspek yg berbeza & macam2 lg yg klu disenaraikan, mungkin kering air di lautan utk dijadikan dakwatnya..

u cant be like someone else & someone else cant be like u!

perbezaan pemikiran antara kita.. byk kebaikannya.. tp kita harus sentiasa ingat, mereka bkn seperti kita & kita bkn seperti mereka.. cara kita berfikir mgkin akan berlainan.. Men are from mars, women are from venus.. & dalam golonagn mars & venus itu sendiri pun, pasti byk yg berbeza pemikirannya.



so dont expect that others can understand as what u think about something.. we are different & with all the differences, they also cant read what's rotating in ur head..



antara sesama muslim, ada satu yg menyatukan kita, iaitu DIA.. DIA juga telah menggariskan agar ada toleransi antara kita.. toleransi itu menyatukan segala perbezaan..mendamaikan segala perselisihan.. toleransia itu juga mngajar supaya kita cuba memahami orng lain andai mahu difahami.. toleransi itu juga mendidik hati supaya jangan mengharapkan orng sekeliling mengikut segala kemahuanmu, mengikut segala rentak hidupmu.. juga mengajar agar adakalanya kehendakmu, dirimu, pemikiranmu, kata hatimu harus kau korbankan, harus kau ketepikan..


mudah utk terfikirkannya, mudah utk menaip atau menuturkan kata2 mngenainya.. tp bukan mudah utk mengamalkannya..

tiada insan yg sempurna.. & tiada satupun ciptaanNYA yg sempurna.. namun segalanya dalam keseimbangan yg telah ditetapkanNya..

menaip menurut kata hati..mungkin tidak benar.. sekadar apa yg telintas di sanubari..

wallahualam..

No comments: