Monday 18 April 2011

dont judge!

assalamualaikum..
setelah segala kesulitan muali pergi, kini sedikit masa ini diluangkan untuk mencoret & menconteng kembali ruangan yang bagaikan telah hampir pupus ini.. lama sangat x update.. tambahan pulak xtau ape nak diupdate & kadang tu ada pulak rasa malas nak update.. ish2..

....................straight to the point!.........................


pesan diri kepada sendiri:
Dont judge a book by its cover! dont judge a book by its cover & again dont judge a book by its cover..

yup, phrase ni may be x sesuai digunakan uttk semua keadaan. peribadi luaran juga blh mencerminkan sifat seseorng itu.. tapi xsemua kita blh judge org sesuka hati..

orng yang sentiasa senyum & happy x semestinya dlm hatinya juga sentiasa happy & xda masalah. ada insan yang menyembunyikan kesedihannya disebalik kegembiraan.

contoh lain.. orang yang selalu & almost everyday datang lewat ke kuliah x semestinya dia orng yang malas. may be mmg betul, ada yg begitu.. tp ada jgk yang x.. ada yg lambat ke kuliah atas sebab2 lain.. even dah bgun awal pg, lepas subuh x sambung tido balik, etc.. tp dia still datang lambat jgk.. may be ada hal lain. jgn memperkecilkan orng andai kau xtau sebenarnya apa yang terjadi dalam kehidupannya.. 


......................................................
bab 2: (tiba2 masuk bab 2 pulak..)

anggap masalah sebagai peluang! (kata2 nadiah amirah: pelajar cemerlang spm2006 klu x silap..)
yup, btul.. dan certain masalah yang dihadapi blh diselesaikan dengan timbulnya satu masalah baru jgk.. dulu mmg agak x bpe faham ayat tu.. macam mana nak transfer masalah kpada peluang? 
alhamdulillah, sekarang ni baru faham.. certain masalah tu blh dijadikan peluang!!

CONTOH: 
masalah gelap diwaktu malam (zaman dulu)
penyelesaian: sekarang daha ada lampu, elektrik, etc.. :)

No comments: